Brokuły

Brokuły- zielony kalafior

Brokuły nazywane zielonym kalafiorem lub kapustą szparagową należą do najbardziej wartościowych warzyw. Mają udowodnione właściwości antyrakowe i odmładzające. Sprawdź, jakie witaminy i wartości odżywcze mają brokuły.

 Właściwości lecznicze

Powinni je jadać wrzodowcy, bowiem zawarty w brokułach sulforafan (należący do antyoksydantów) niszczy Helicobacter pylori – przyczynę wrzodów żołądka. Działa też antystarzeniowo – w badaniach wykazano, że poprawia sprawność układu immunologicznego, zmniejszając niszczące skutki działania wolnych rodników

Właściwości antynowotworowe

Sulforafan jest też najskuteczniejszym związkiem przeciwnowotworowym. Chroni zwłaszcza przed rakiem prostaty, piersi, płuc i jelita grubego. Obliczono, że już 3–4 porcje brokułów miesięcznie zmniejszają o 37 proc. ryzyko raka pęcherza, a u palaczy nawet o ponad 40 proc. Podnoszą też skuteczność terapii nowotworowej, ponieważ zawarte w brokułach izotiocyjaniany poprawiają wrażliwość komórek rakowych na stosowane metody leczenia (szczególnie chemioterapię).

Wartości odżywcze

Brokuły są świetnym roślinnym źródłem wapnia, a zawarta w nich luteina poprawia wzrok. Dostarczają też dużo błonnika, dzięki czemu regulują poziom cukru. Najlepiej gotować je na parze – wtedy zachowują najwięcej cennych substancji, m.in. beta-karotenu, witaminy C, kwasu foliowego. A łączenie brokułów z pomidorami wzmacnia ich działanie antynowotworowe.     

 

 

To cudowne warzywo znajdziesz w KYANI SUNRISE.

Be Sociable, Share!

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

brokuy-kuchnia-faceta