Planowanie zakupów – Facet idzie na zakupy

 

Poradnik robienia zakupów

Zdrowie naszej rodziny, teraz i w przeszłości, zależy między innymi od jakości żywności, która kupujemy. Kupujmy dużo świeżych warzyw i owoców, ciemnego pieczywa, nie łuskanego ryżu, potrawy mączne z mąki gruboziarnistej, soczewicę, groch, płatki owsiane. Owoce i warzywa kupujmy w sezonie, są wtedy świeże, bez konserwantów i tanie. Starajmy się unikać artykułów spożywczych przetwarzanych przemysłowo. Żywność nie poddana obróbce przemysłowej zawiera mniej chemikaliów, same możemy przygotować, a ponadto zawiera więcej białka, witamin i soli mineralnych.

Planowanie zakupów

Główne posiłki powinniśmy zaplanować na cały tydzień i od razu kupić potrzebne artykuły, by nie trzeba było robić zakupów codziennie. W spiżarni starajmy się mieć zawsze zapas produktów, których nie może zabraknąć. Taki zapas powinien składać się z oleju, ryżu, grochu, soczewicy, makaronu, konserw mięsnych i rybnych, kiszonych ogórków, konserwowych pomidorów, koncentratu pomidorowego, majonezu i oliwek. Z tego zawsze można sporządzić jakis posiłek. W zamrażarce zawsze miejmy trochę posiłków, które możemy szybko podać rodzinie, gdy wrócimy do domu zmęczone.

Lista zakupów

Wypiszmy artykuły spożywcze na cały tydzień, grupując je według sklepu, do których się wybieramy(lub w przypadku dużych sklepów samoobsługowych według miejsc, w których artykuły ułożone są na półkach). W ten sposób zrobimy zakupy szybciej i bez większego wysiłku. Lista zakupów zawsze powinna leżeć w pobliżu lodówki lub spiżarni. Niech inni członkowie rodziny też zapisują, co trzeba kupić.

Żywność w opakowaniach

Nie kupujmy żywności opakowanej w przylegający plastik, jeśli dotyka żywności. Składniki chemiczne są łatwo przenoszone na żywność, zwłaszcza na mięso i sery. Unikajmy produktów, które mają zbyt wiele dodatków, zwłaszcza barwników, składników zapachowych, konserwantów i stabilizatorów. Unikajmy mięsa poddanego obróbce przemysłowej, gdyż zawiera ono wysoko nasycone tłuszcze. W sklepach ze zdrowa żywnością i w niektórych sklepach samoobsługowych można kupić margarynę bez dodatków.

Owoce i warzywa

Unikajmy kupowania warzyw i owoców pakowanych w zgrzewane woreczki plastikowe. Bez dostępu powietrza łatwo się gniotą i psują.

Zielona rada: Starajmy się kupować owoce i warzywa wyhodowane w sposób naturalny, bez środków chemicznych. Są droższe, nie wyglądają może tak ładnie i nie są zbyt duże, ale są znacznie zdrowsze.

Jaja

Białe jaja, które są zwykle tańsze, mają taką sama zawartość proteiny jak jaja brązowe. Na cenę jaj wpływa zarówno ich gatunek, jak i klasa

Ekonomiczne rady

Rośliny strączkowate można kupować w dużych ilościach. Tak jest taniej, a łatwo je można zagospodarować. Odciągnięte mleko w proszku ma taka samą wartość jak mleko świeże, a jest znacznie tańsze. Nie należy go jednak podawać niemowlętom i małym dzieciom, gdyż w trakcie odciągania i odparowywania ginie dużo składników pokarmowych. Pasty serowe i sery porcjowane są droższe od serów twardych i z pewnością zawierają dodatki. Chleb pieczony w domu jest znacznie tańszy i lepszy od chleba kupowanego, gdyż nie zawiera stabilizatorów i emulgatorów.

 

Be Sociable, Share!

Dodaj komentarz